zaterdag 26 januari 2013

Spijt

Heb jij dat soms ook dat je achteraf spijt hebt dat je iets niet gekocht hebt?
Zo was dit ook bij mij vorige zondag het geval op de rommelmarkt. Ik zag daar een mooi vaasje staan van ' Steuler ' west-germany keramiek. Op voorhand bedenk ik een prijs in mijn hoofd, wat ik aan dit vaasje wil geven. Toen ik achter de prijs informeerde vond ik dit iets te veel voor wat het was. (Het was een vaasje van +/- 15 cm hoog en gemarmerd van kleur. Dus niet echt een kleurrijke fat-lava. )
Ik bood de prijs die ik in gedachte had, maar de harde tante achter haar kraam wou niets van haar prijs afdoen. Waarschijnlijk was ik iets te enthousiast over deze vaas en kon ze aan mijn lichaamstaal zien dat ik wel degelijk interesse had. Maar ik was niet van zin om de prijs te betalen die ze vroeg, en daarom stelde ik voor om de gulden middenweg te nemen. Maar de dame bleef bij haar prijs. Dus was het hard tegen onzacht en besloot ik het vaasje niet te kopen en wandelde ik verder over de rommelmarkt.

Nu zijn we bijna een week verder en die kleine vaas spookt nog altijd door mijn hoofd. Had ik maar de vraagprijs betaald. Hoe gek het ook is, ik krijg die vaas niet uit mijn gedachten en heb er spijt van dat ik ze niet gekocht heb.
Spijt van een aankoop heb ik zelden of nooit, maar meestal vind ik het wel spijtig dat ik iets heb 'laten schieten' of iets niet gekocht heb.



 
Daarom hier enkele tips tot het wel lukken van je aankoop.
* Reageer niet te enthousiast en te impulsief.
* Informeer eerst naar een ander voorwerp in de kraam en dan pas naar het gene wat je wil hebben.
   Dan geef je de verkoper de indruk dat dit je 2de keus is.
* Met een klein babbeltje wek je het vertrouwen van de verkoper.
* Neem rustig de tijd om je voorwerp te bekijken en vraag niet onmiddellijk naar de prijs.
* Wijs eventueel op gebreken.
* Nooit je geld of portemonnee al klaar houden, maar deze pas bovenhalen als de deal rond is.
* Een zelfzekere indruk is een prima onderhandelingstactiek.
* Bod geweigerd? Maak een laatste ronde aan het einde van de dag. Alles wat niet werd verkocht,
   moet weer me naar huis en daar heeft de handelaar vaak geen zin in. Wie weet lukt het deze keer.
 
 

 Deze 2 mooie duo's van vazen zijn allen van scheurich.
Bij het bovenste duo gaat het om vaasnummer:
* W.GERMANY 423-25
* W.GERMANY 264-30

Bij het onderste duo gaat het om vaasnummer:
* Scheurich-KERAMIK 401-28 W.GERMANY
* Scheurich-KERAMIK 401-35 W.GERMANY

Geen opmerkingen:

Een reactie posten