woensdag 9 januari 2013

Carstens Tönnieshof

Op 30 april 1878 kocht Christian Hinrich Carstens de groothandel Carstens & Stahl. In 1892 verwierf Christian Carstens samen met zijn broer Erns Carstens een keramiekbedrijf in Reinsberg ( Brandenburg ) .
Lange tijd bestond het bedrijf uit vele vestigingen, maar door de tweede wereldoorlog viel het bedrijf uit elkaar. Nadat ze hun keramiek- porseleinfabrieken op Oost-Duits grondgebied ( Carstens Uffrecht ) in 1945 kwijt waren geraakt, richttten Christian en Ernst Carstens de firma Carstens Tönnieshof op.
Carstens Uffrecht werd in 1945 de Oost-Duitse vazenmaker VEB Haldensleben.
De West-Duitse firma Carstens was vanaf 1947 in Fredelsloh ( Niedersachsen ) gevestigd.
Carstens vervaardigde niet alleen vazen, maar ook lampvoeten, kaarsenstandaards, wandreliëfs en klokbehuizingen.



De meeste vormen en decoratieve ontwerpen kwamen van de hand van Trude Carstens, de vrouw van oprichter Ernst Carstens. Zij was artistiek directeur tot haar dood in 1965. Haar opvolger was Rudolf Christian, die gewerkt had bij Dümler & Breiden en bij het bedrijf kwam in 1966 en het weer verliet in 1968.
Van elk ontwerp maakte Carstens slechts een beperkt aantal exemplaren, veel minder dan bijvoorbeeld Scheurich deed.
In de jaren '70 waren er filialen in Brazilië, Argentinië, Chili, Australië en Oostenrijk.
In 1977 sloot het bedrijf in Fredelsloh.
In 1984 maakte financiële problemen een eind aan Carstens Tönnieshof.
In 1990 werd Duitsland herenigd en daardoor kwam de voormalige Oost-Duitse VEB Steingutfabrik weer in handen van de familie. De naam werd gewijzigd in Carstens Keramik Rheinsberg.
In 2005 nam Carstens de merknaam Silberdistel over. Carstens Keramik Rheinsberg is nu gevestigd aan de Rhinstrasse 1  16831 Rheinsberg.
De kwaliteit van de vazen was hoog met een grote variëteit aan typische 60- en 70-er jaren vormen en glazuren. Het bedrijf was succesvol en bood in 1953 werk aan 400 mensen.
Vazen van Carstens, behalve de grote exemplaren, komt men vandaag de dag nog vrij vaak tegen.
Carstens had ook een duurdere en exclusieve lijn die bekend stond onder de naam 'Luxus'. Dit werd aangegeven met een textiel label waaraan een kaartje hing.
Een andere lijn met exclusieve uitstraling was de 'Atelier' serie. Vazen uit deze serie zijn uit de periode 1962 - 1964 en zijn voornamelijk ontworpen door Gerda Heuckeroth. Zij heeft ook gewerkt bij Ceramano en Ruscha. Enkele ontwerpen uit de 'Luxus' serie zijn van de hand van Dieter Peter.
Signatuur: Carstens maakte vazen met roodbruine klei.
Carstens signeerde haar producten met 2 ingebakken huisjes met een C eronder, gevolgd door een modelnummer en dan een aantal dat de hoogte in cm aangeeft en de woorden 'W.-GERMANY'.
Op de bodem staat soms een driecijferig modelnummer gevolgd door een enkel nummer waarbij 1 staat voor het kleinste model en 6 voor het grootste exemplaar.
Carstens gebruikte goudkleurige stickers met daarop ' Tönnieshof Carstens W-Germany'.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten