Vanwaar de naam ' fat lava '?
Hoe komt het nu dat men het Duitse keramiek ook wel eens fat lava noemt?
De term fat lava zou men voor het eerst gebruikt hebben op eBay. Heel wat verkopers willen met fat lava bedoelen dat het glazuur er zeer dik opgelegd is.
Dan kwam antiquair en verzamelaar Mark Hill ( samen met Graham Cooley ) met een grote tentoonstelling in Londen ( zomer van 2006 ) van west-germany keramiek met de titel ' FAT LAVA'.
Dezelfde tijd bracht die Mark Hill een mooi gedetailleerd boek uit met als titel: FAT LAVA.
In 2007 bracht deze Mark Hill ook nog eens een dvd uit met dezelfde titel.
Sindsdien wordt het woord fat lava meer en meer gebruikt. En geef toe, het ligt ook goed in de mond. Dit catchy woord is dus samen met de revival van het west-germany keramiek opgekomen. Ik denk niet dat men de term fat lava al gebruikte in de jaren '60 en '70.
Wat is nu juist ' fat lava '?
Wat voor de ene persoon een fat lava vaas is, is het voor de andere persoon niet. En niet alle Duitse keramiek is fat lava en niet alle fat lava is Duits keramiek.
Het heeft ook niets met de kleur te maken. Dus niet alleen oranje, rode vazen ( die de kleur van lava hebben) zijn fat lava vazen. Deze vazen kunnen alle kleuren hebben.
Als we de letterlijke vertaling nemen van fat lava wil dit zeggen ' vette lava '. Maar met 'fat' bedoelt men hier 'dik'. Men wil zeggen dat het glazuur er zeer dik ( en in verschillende lagen ) opligt. Die verschillende lagen kunnen dan ook nog een andere kleur hebben en dan krijg je wonderbaarlijk mooie effecten dat het West-Germany keramiek typeert. Ook de tijdsduur van het aanbrengen van verschillende lagen glazuur geeft andere effecten. ( Bijna gelijktijdig aanbrengen, zodat de glazuren in elkaar lopen of juist laag op laag bakken. )
Dus men brengt verschillende glazuurlagen aan, die zorgen voor de nodige kleurexplosies.
Vooral na 1965 zag men keramiek met een dikke vulkanische of puimsteen achtige glazuur. Dit kraterachtig glazuur is het gevolg van een speciaal bakproces op het aardewerk. Men voegde er een 'zuur' aan toe. Vaak wordt het in contrast gebracht met een strak glazuur op hetzelfde object.
Bij fat lava zijn er enkele subcategorieën ( die elkaar dan weer overlappen ). Ook de verscheidenheid van glazuren ( mat, glanzend, ...) is enorm.
* druipglazuur
Met druipglazuur bedoelt men dat het ene glazuur over het andere loopt met al dan niet de nodige dikteverschillen. Men kan alleen maar een druipglazuur krijgen als één van de betrokken glazuren 'dik' genoeg is.
Dit werd ook gedaan in de vroeg 20ste eeuw door Belgische en Franse pottenbakkers.
* vulkanisch glazuur
Door het juiste gebruik van bepaalde ingrediënten kunnen er gasvormige, gecontroleerde explosies in het glazuur ontstaan. Deze worden vulkanisch glazuur genoemd. Bij veel Duits keramiek is het vulkanisch glazuur ook vrij dik aangebracht. Maar het is mogelijk om vrij dun vulkanisch glazuur aan te brengen.
Vulkanisch glazuur zal altijd visueel naar lava verwijzen, maar niet alle vulkanische glazuren zijn 'vet' dik aangebracht.
De textuur van vulkanisch glazuur kan ook variëren met grote of kleine kraters en scherpe of zachte randen.
BESLUIT
Er zullen altijd meningsverschillen bestaan over de term fat lava. Wat voor de ene persoon een fat lava vaas is, is het niet voor de andere. Zelfs op de grote tentoonstelling in Londen met de naam fat lava en in het boek van Mark Hill staan vazen waarvan het glazuur niet dik aangebracht is. De grote tentoonstelling in Amsterdam (2011 ) ( ook geopend door Mark Hill ) kreeg al de titel: More than Fat Lava!
Toch denk ik dat 'het dik aanbrengen van (verschillende) glazuren' de meest juiste omschrijving voor fat lava is.
Maar in de eerste plaats is het vooral genieten van de kunstige schoonheid van het keramiek!!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten